• Egzamin

• Ósmoklsiści dzisiaj-26 maja przystąpili do ostatniej części swojego pierwszego egzaminu. Przez trzy kolejne dni od wtorku sprawdzali swoje umiejętności z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Sale egzaminacyjne opuszczali z uśmiechem na twarzy, to dobry znak. Dzisiaj uśmiechowi towarzyszyła ulga, że to już ostatni dzień. Wszyscy podążyli do domów, by założyć Mamom życzenia z okazji Dnia Matki.

• Potrzeby osób z Ukrainy

Szanowni Państwo, drodzy Darczyńcy

w Szkolnym Schronisku w Woli Kalinowskiej nadal przebywają osoby z Ukrainy – ponad 50 osób, są to głównie matki z dziećmi.

Uchodźcy proszą o mleko dla dzieci, pampersy rozmiar 6. Potrzebne są też: woda, konserwy rybne, płatki śniadaniowe, patyczki do uszu, kawa rozpuszczalna, sos pomidorowy do makaronu, proszek do prania i płyn do naczyń.

Jeżeli ktoś dysponuje darami prosimy o przekazanie ich do schroniska.

Z wyrazami szacunku

Magdalena Szlachta

Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowychw Woli Kalinowskiej

• Święto 3 maja

• 4 maja w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji Święta Konstytucji 3 maja. Montaż słowno-muzyczny przygotowali uczniowie klas 7 i 8 pod kierunkiem bibliotekarza. Przedstawili jak ważnym wydarzeniem było uchwalenie Konstytucji . Starali się odpowiedzieć na pytania, czym dla nas jest Ojczyzna, Naród, Wolność. Przypomnieli jakże ważne wydarzenie z historii naszego kraju, które powinniśmy znać. Bo przecież naród, który nie zna swej przeszłości, ginie i nie buduje przyszłości.

Pamiętajcie o tym !

• Dzień Ziemi

•  Uczniowie naszej szkoły 22 kwietnia obchodzili Dzień Ziemi, którego celem jest promowanie postaw ekologicznych wśród mieszkańców naszej planety. W tym dniu obchodziliśmy również Dzień Patrona Szkoły profesora Władysława Szafera. Odbył się uroczysty apel, w czasie którego uczennica klasy 7 przypomniała wiadomości dotyczące działalności profesora Władysława Szafera. Na zakończenie apelu uczniowie wraz z nauczycielami zaśpiewali hymn szkoły.

Nasza szkoła z okazji Dnia Ziemi włączyła  się w akcję,, Posprzątajmy Małopolskę na wiosnę”. Wszyscy w rękawiczkach i  workami z zaangażowaniem sprzątali okolicę.  Dzień ten niewątpliwie przypomniał uczniom, że należy dbać i szanować naszą przyrodę. Wszyscy mieli satysfakcję, że uczynili przestrzeń wokół siebie piękniejszą. Oby efekty były widoczne jak najdłużej. W przedszkolu również rozmawiano o dbaniu o przyrod

• Великдень 2022  w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Woli Kalinowskiej
          • Великдень 2022 w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Woli Kalinowskiej

• „Bogatym nie jest ten, co posiada, lecz ten, kto daje.” – św. Jan Paweł II"

Dzisiaj w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Woli Kalinowskiej  Panie z Kół Gospodyń Wiejskich z tereny Gminy Sułoszowa (III, II, Wielmoża, Wola Kalinowska)  przy pomocy strażaków OSP z terenu Gminy Sułoszowa zorganizowali Śniadanie Wielkanocne dla naszych gości z Ukrainy.

Spotkanie odbyło się przy udziale proboszcza ks. Leszka Kołczyka oraz proboszcza ks. Mariusza Górszczyka, wójta gminy Sułoszowa Stanisława Gorajczyka, przewodniczącego Rady Gminy Adama Goraja, pań Bernadetty Chmiest, Karoliny Nowak oraz przedstawicieli wyżej wspomnianych organizatorów.

Oprócz klasycznego polskiego poczęstunku na stole zagościły tradycyjne ukraińskie potrawy. Nie zabrakło wzruszeń oraz opowieści o zwyczajach świątecznych panujących na Ukrainie.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Sułoszowej przygotowali dla dzieci prezenty, a panie z KGW Sułoszowa III  przeznaczyły dla gości z Ukrainy komplet talerzy. Pani Katerina Adamek  pomogła tłumacząc całość spotkania.

Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Woli Kalinowskiej serdecznie dziękuje wszystkim osobom zaangażowanym w organizację śniadania i pomagającym uchodźcom przebywającym w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym!!!

• Ośmioklasiści w Warszawie.

• O samej podróży dowiedzieliśmy się dwa tygodnie przed całym wydarzeniem, które miało zacząć się 23 marca 2022 roku. Byliśmy bardzo ucieszeni  faktem, że pojedziemy na trzydniową wycieczkę jeszcze przed egzaminem. Razem z nami jechali nasi rówieśnicy ze szkoły podstawowej nr 1 w Sułoszowej. Cała wycieczka do Warszawy oraz obszerny plan punktów do zwiedzania dodawał nam jeszcze więcej ekscytacji!

Nadszedł dzień wyjazdu. Zebraliśmy się przed szkołą o godzinie 6:10 czekając na to, aż autokar wraz z młodzieżą i ich opiekunami przyjedzie po nas.  Lada moment zobaczyliśmy nadjeżdżający pojazd. Odłożyliśmy bagaże i udaliśmy się na swoje miejsca. Podróż z jednym postojem przebiegła bardzo sprawnie.

Około godziny 11;00 zaczęliśmy zwiedzać cmentarz na Powązkach. Wysłuchaliśmy naszego przewodnika, obejrzeliśmy groby,  w tym kwatery Alka, Zośki i Rudego. Przy okazji napotkaliśmy kilka wiewiórek. Całe zwiedzanie wywołało w nas ogromne emocje .

Kolejnym punktem wycieczki był Zamek Królewski. Wkroczyliśmy do niego szybkim krokiem.  Z uwagą oglądaliśmy różne dzieła, a z każdą kolejną salą wszystko zadziwiało nas coraz bardziej. Po zwiedzaniu odwiedziliśmy sklep muzealny, a dalej udaliśmy się w kierunku rynku. W tamtym miejscu dostaliśmy czas wolny.

Następnie wyruszyliśmy pod Pomnik Małego Powstańca. Nasz przewodnik wytłumaczył nam historię związaną z tym zabytkiem, po czym poszliśmy w stronę Pałacu Kultury. W następnym punkcje było zjedzenie obiadu, a później udaliśmy się w kierunku naszego hotelu. Tam rozdzieliliśmy się do pokoi, lecz czekała na nas jeszcze jedna atrakcja tego dnia.

Około godziny 20:00 wyruszyliśmy na peron, by przejechać metrem pod Pałac Kultury i zobaczyć jak pięknie jest oświetlony w nocy. Cały widok wywarł na nas ogromne wrażenie, a pod samym obiektem dostaliśmy trochę czasu wolnego, Po czym wróciliśmy tym samym transportem do hotelu i w taki sposób zakończył się nasz pierwszy dzień w Warszawie.

.Drugi dzień zaczął się o godzinie 10:00, ponieważ o tej porze wszyscy zebraliśmy się na śniadaniu w naszym hotelu. Pierwszym punktem zwiedzania w tym terminie było Muzeum Powstania Warszawskiego. Pan przewodnik opowiedział nam dokładnie jak było za tamtych czasów. Oprócz klasycznego zwiedzania mieliśmy okazję przejść przez kanały oraz ujrzeć replikę samolotu Liberator B-24J w skali 1:1 i wiele, wiele więcej.

Następnym punktem zwiedzania były Łazienki Królewskie. Piękna pogoda tylko dodała temu miejscu uroku. Czas w pięknych okolicznościach poświęciliśmy na spacerowanie i podziwianie natury. Po raz kolejny spotkaliśmy kilka wiewiórek oraz jeża.

Po wędrówce udaliśmy się na obiad do tej samej restauracji co poprzedniego dnia, a następnie niespodzianką dla nas były zakupy w galerii Złote Tarasy, gdzie dostaliśmy 2 godziny czasu do własnego użytku. To była nasza ostatnia wspólna wyprawa w tym dniu.

Trzeci i ostatni dzień naszej wycieczki zaczął się o godzinie 7:30. W tym czasie spotkaliśmy się już spakowani na śniadaniu. Pierwszym punktem zwiedzania okazała się Warszawska plaża zlokalizowana niedaleko stadionu. W tym miejscu niektórzy wylegiwali się na piasku, puszczali kaczki do wody, bawili się na placu zabaw, lub zwyczajnie odpoczywali na ławce podziwiając piękne widoki. Następnie udaliśmy się na zwiedzanie Stadionu Narodowego. Tam zobaczyliśmy, jak wygląda to miejsce od zaplecza. Dowiedzieliśmy się wiele ciekawostek o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia. Wszystko bardzo nam się podobało!

Kolejnym punktem zwiedzania było Centrum Nauki Kopernik. W tym miejscu dostaliśmy wyznaczony czas na oglądanie różnych eksponatów. Mogliśmy też skorzystać ze sklepu albo z kawiarni. Wszystkich interesowały inne rzeczy, aczkolwiek każdy znalazł coś dla siebie Po dłuższym czasie spędzonym w centrum udaliśmy się na spacer pod Syrenkę Warszawską.

Po drodze czekał na nas już tylko McDonald. Cała wycieczka była bardzo ekscytująca i integrująca nas z sobą. Obszerny plan atrakcji jak i pan przewodnik nie pozwalał na chociaż odrobinę znudzenia. Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy wziąć udział w tak cudownym wydarzeniu!

Kasia Marszałek

•  Wycieczka do Krakowa
          • Wycieczka do Krakowa

• 21 kwietnia 2022 r. uczniowie naszej Szkoły wzięli udział w wycieczce do ogrodu botanicznego w Krakowie w ramach realizacji projektu „Kompetencje kluczem do sukcesu…”. Ogród Botaniczny Uniwersytetu Jagiellońskiego, założony w 1783 roku, jest obecnie najstarszym tego typu obiektem w Polsce. Odgrywa dużą rolę w rozwoju nauki, edukacji i kultury. Ogród został wpisany do rejestru zabytków jako cenny obiekt przyrody, pomnik historii nauki, sztuki ogrodniczej i kultury.

Nasi uczniowie, uczestnicząc w zajęciach dydaktycznych, podczas bezpośredniej obserwacji mogli poszerzyć swoją wiedzę z botaniki. Poznali liczne gatunki krajowe i egzotyczne roślin zielnych i drzewiastych. Mogli zobaczyć rośliny, z których pozyskuje się pieprz i wanilię, podziwiali kakaowca i bananowca. Duże wrażenie wywarły na nich kolekcje roślin epifitycznych oraz paproci i palm. Atrakcją dla uczniów było szukanie pomników przyrody, których jest aż 11. Najstarszym i największym jest dąb szypułkowy tzw. „dąb Jagielloński”, przy którym wszyscy chętnie pozowali do zdjęć. Równie chętnie fotografowali się z wiewiórką, która nie wykazywała nimi większego zainteresowania. Niewątpliwym zaskoczeniem dla uczniów było „spotkanie” z pomnikiem Władysława Szafera, ponieważ Profesor jest patronem naszej Szkoły. Władysław Szafer kierował ogrodem botanicznym ponad 30 lat do 1960 roku i to w wyniku Jego niestrudzonej działalności Ogród uzyskał swój dzisiejszy kształt. Przygodę w Ogrodzie Botanicznym zakończyliśmy w muzeum, które jest najstarszą polską kolekcją botaniczną o charakterze muzealnym.

Wycieczka bardzo podobała się uczestnikom. Mam nadzieję, że to co zobaczyli i wiedza, którą zdobyli na długo pozostanie w ich pamięci a być może zainspiruje ich do pójścia w ślady naszego Patrona.

• Dni wolne

• 13 kwietnia dzień wolny od zajęć dydaktycznych dla szkoły. Od 14 do 19 kwietnia przerwa świąteczna. Wracamy do zajęć edukacyjnych w środę, 20 kwietnia. Udanego wypoczynku!

• Wiosenne powroty / Wiosna na wsi

• Mijające tygodnie w przedszkolu jak zwykle upłynęły w ciekawych tematach i pogłębianiu wiedzy. Przedszkolaki wzbogacały swoją wiedzę w tematyce ptaków i ich wiosennych powrotów. Przypominaliśmy sobie jakie ptaki wracają do nas wiosną. Dowiedziały się z czego składa się jajko, oglądały je surowe oraz kosztowały gotowane. Dzieci dowiedziały się którego zwierzątka jajko jest największe, a którego jest najmniejsze.  Od ponad miesiąca wspólnie obserwujemy (za pośrednictwem kamery on-line) powrót bocianów do swojego gniazda. W Pasiece są nasze dwa ulubione bociany, które w chwili obecnej mają pięć jaj. Codziennie oglądanie ich sprawia przedszkolakom wiele emocji, każdy z nas czuje, że są nam bliskie Czekamy na pierwsze pisklaki z niecierpliwością.

Tematyka wiosny na wsi, nie miała zbyt wielu tajemnic przed naszymi przedszkolakami, gdyż z tym tematem poradzili sobie bardzo dobrze. Dzieci świetnie znały zwierzęta mieszkające na wsi oraz maszyny, które są przydatne do pracy na wsi. Przedszkolaki zaznajomiły się z rodzinami zwierząt. Każdy tydzień zakończyliśmy wykonaniem pięknych prac plastycznych, które cieszą oczy rodziców na szkolnym korytarzu.

• Dzień Ziemi

• Każdy przedszkolak wie, że już od najmłodszych lat powinnyśmy dbać o naszą ziemię. Wspólnie posprzątaliśmy teren wkoło szkoły, każdy papierek, został zauważony przez sokoli wzrok przedszkolaków i zabrany ze sobą do worka na śmieci. Dzieciaki w tej pracy spisali się na medal. Przedszkolaki dowiedziały się w jaki sposób mogą oszczędzać wodę, np. podczas kąpieli, czy myciu zębów, jak oszczędzać prąd oraz w jaki sposób segregować śmieci. Do sali zostały zakupione kosze do segregacji śmieci i od Dnia Ziemi, wyrabiamy nawyk segregowania śmieci i segregujemy wspólnie śmieci przez nas wygenerowane.
        • Informacja Zebranie z rodzicami.

• Urząd Gminy serdecznie zaprasza rodziców naszych uczniów na spotkanie antysmogowe, które odbędzie się dnia 28 marca 2022r. o godz.16. 30.

Po spotkaniu o godz.17.00 wychowawcy klas 1-8 zapraszają na zebranie do swoich klas.

Dnia 16 maja 2022r. od godz. 16.30-17.30– dzień otwarty dla wszystkich rodziców.

Z wyrazami szacunku Magdalena Szlachta

• Powitanie wiosny

• Wiosna to czas, kiedy wszystko budzi się do życia, świat z dnia na dzień robi  się kolorowy. 21 marca to kolejna wyjątkowa data w kalendarzu roku szkolnego. Uczniowie przedszkola i klas 0- III pożegnali zimę, i przywitali wiosnę. Czekali na ten dzień z niecierpliwością, bo wiedzą  że w tym dniu tradycyjnie udają się na spacer z kolorowymi marzannami. W tym roku również barwny korowód ruszył na wiosenny spacer. Pogoda dopisała, a uczniowie z uśmiechami na twarzach przywitali wiosnę.

• Warsztaty wielkanocne

• Dnia 15 marca 2022 r. odbyły się Warsztaty Wielkanocne. Wzięły w nich udział dzieci z przedszkola i zerówki. Dzieci zapoznały się z tradycją zdobienia wielkanocnych jajek, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Możliwość własnoręcznego wykonania wielkanocnego styropianowego jajka  lub baranka obklejanego popcornem była dla dzieci powodem dużej satysfakcji. Zajęcia zmotywowały przedszkolaków do artystycznego spojrzenia na świat oraz miały wpływ na ich rozwój zdolności plastycznych i manualnych. Warsztaty były okazją pokazania dzieciom jak istotne jest przygotowanie do świąt oraz dlaczego należy zadbać o ich odpowiednią atmosferę.
        • MARCOWA POGODA /WIOSENNE PRZEBUDZENIA/ PROJEKT BUDOWLE

• Minione trzy tygodnie upłynęły przedszkolakom w tematykach marcowej pogody, wiosennego przebudzenia oraz budowli.
            Przedszkolaki poznały znaczenie witamin dla zdrowia człowieka, poszerzyły swoją wiedzę w tematyce zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej wiosny. Wspólnie założyliśmy hodowlę roślin, w której zasadziliśmy rzeżuchę oraz cebulkę.
            W drugim tygodniu przedszkolaki rozwijały zainteresowanie architekturą, poznawały różnego typu budowle. Wspólnie stworzyliśmy makietę miasta i makietę i wsi.
            Kolejny tydzień to wiosenne przebudzenie. Tydzień rozpoczęliśmy od wzbogacenia wiedzy na temat pierwszych wiosennych kwiatów, utrwalania nazw roślin charakterystycznych dla środowiska parku. Przedszkolaki określały zmiany zachodzące w życiu zwierząt i wyjaśniały jak spędzają one wiosnę.
            22 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Wody i każdy przedszkolak wie, jak należy oszczędzać wodę, jakie zagrożenie niesie zanieczyszczenie jej oraz jak nasz organizm reaguje na brak wody.
        • Pierwszy Dzień Wiosny

• Pierwszy Dzień Wiosny roku 2022 był  radosny i wymagał kreatywności od uczniów. Wszyscy mieli w swoich strojach jakiś zielony element. Niezwykle ciekawie uczniowie podeszli do zamienienia plecaka, który na co dzień służy im do przynoszenia podręczników i zeszytów, i innych niezbędnych uczniom rzeczy, na coś innego, nietypowego, pomysłowego. I tak zamiast plecaka na plecach w ich rękach pojawiły się, np. garnek, wózek dla lalki, ciężarówka. Ktoś wrócił do tradycji i przewiązał węzełek z książkami przez kijek i tak przywędrował do szkoły. Siły fizycznej wymagało noszenie ze sobą obudowy komputera, w której bezpiecznie leżały podręczniki.

Wszystkim gratulujemy pomysłowości i dziękujemy za włączenie się do zabawy.

• Informacja

• Informujemy Państwa o utworzeniu wydzielonego rachunku bankowego, na który można wpłacać darowizny z przeznaczeniem na pomoc uchodźcom z ogarniętej wojną Ukrainy, przebywającym na terenie naszej gminy.

Nr: 88 85910007 2040 0530 0013 0894

Tytuł wpłaty: Darowizna na rzecz uchodźców z Ukrainy – zarządzanie kryzysowe.

Zgromadzone środki zostaną wykorzystane przede wszystkim na zapewnienie schronienia oraz udzielenie niezbędnej pomocy, poprzez zakup lekarstw, żywności, środków czystości oraz innych artykułów pierwszej potrzeby.W chwili obecnej przebywa 53 osoby w tym 23 dzieci i 26 kobiet.Każda kwota się liczy, każda wpłata ma sens.Warto pomagać

• ZWIERZĘTA Z DŻUNGLI I SAWANNY/ ZWIERZĘTA Z NASZYCH PÓL I LASÓW.

• Mijające tygodnie upłynęły w tematyce zwierząt. Pierwszy tydzień przedszkolaki poszerzały swoją wiedzę na temat zwierząt egzotycznych zamieszkujących dżunglę i sawannę. Zapoznały się z wybranymi kontynentami oraz zwierzętami je zamieszkującymi. Kolejny tydzień to zwierzęta, które żyją w naszym najbliższym otoczeniu. Dzieci wzbogacały swoją wiedzę na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie, na łące czy polu. Każdy przedszkolak już wie czym różni się łąka od pola i jakie zwierzęta możemy tam spotkać. Sami możemy je zaobserwować na spacerach, gdyż mieszkamy w przepięknej okolicy Ojcowskiego Parku Narodowego. Każdy tydzień podsumowany był pięknymi pracami wywieszonym i w gablocie.