•  Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
          • Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/  Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.

          • Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na tematy:

            - jakie są polskie symbole narodowe,
            - o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie,
            - co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości,
            - co to jest legenda i jaką treść mają wybrane legendy,
            - z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,
            - gdzie są wypiekane pierniki i obwarzanki oraz co to jest kwaśnica i jak się ją przyrządza,
            - jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla danego regionu Polski.
            - jaki jest kosmos,
            - jak wygląda Układ Słoneczny,
            - jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,
            - jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica,
            - jak wygląda Księżyc,
            - jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,
            - jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta,
            - czym się różni meteoroid od meteorytu,
            - czym naprawdę jest spadająca gwiazda,
            - czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta.


            10 listopada wspólnie z całą społecznością szkolną zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego oraz uczestniczyliśmy w jakże pięknie przygotowanej akademii z okazji Święta Niepodległości Polski. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat barw flagi i godła, wiedzą co oznaczają poszczególne kolory. Poznały sąsiadów Polski, zapoznały się z ich flagami. 
            W świecie polskich legend, czyli zapoznanie z legendami: „Smok Wawelski”, „Żółta ciżemka” oraz „Złota kaczka”. Przedszkolaki wiedzą, z którego miasta pochodzi dana legenda, potrafią je samodzielnie opowiedzieć. Wiedzą również, że legenda to najczęściej wymyślona opowieść, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.
            Potrawy regionalne, to temat, który przedszkolakom przyniósł mnóstwo radości, gdyż mogły skosztować m.in. pierniczki, oscypki oraz powidła. Każdy przedszkolak wie, z jakiego rejonu kraju pochodzą, jakie składniki są potrzebne do ich wyrobu.
            Przedszkolaki zapoznały się ze strojami i muzyką z różnych zakątków Polski, obejrzały piękne występy zespołów tanecznych m.in.: krakowski, kurpiowski, polonez, mazurek. Chętnie tańczyły do tych skocznych piosenek. Wybraliśmy się wspólnie w podróż po Polsce i dzieci zapoznały się z największymi zabytkami takich miast jak Kraków, Warszawa czy Poznań.


            W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o Kosmosie. Dzieci zapoznały się z gwiazdozbiorami: Smoka, Żyrafy, Kasjopei oraz Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy, a chętne dzieci miały za zadanie ułożyć wybrany gwiazdozbiór z klocków. Układ słoneczny to temat bardzo interesujący nasze przedszkolaki, świetnie zapamiętały poszczególne planety leżące od słońca, wiedzą też że słońce to największa gwiazda. Stworzyliśmy własną planszę z układem słonecznym, a każdy przedszkolak miał możliwość umieścić na niej dany element. Dzieci wiedzą, co można spotkać w kosmosie, i że nie są to tylko planety, ale również kosmonautów, rakiety, sondy kosmiczne oraz meteory. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: astronauta, kosmonauta i tajkonauta i wiedzą, że nic ich nie różni, tylko kraj z którego pochodzą. Stworzyliśmy wspólnie zabawkę sensoryczną, czyli butelkę galaktyczną. która wywarła ogromne wrażenie na przedszkolakach i każdy chciał choć chwilę się nią pobawić i zobaczyć jak wytwarzają się w niej pęcherzyki powietrza. Przedszkolaki dowiedziały się co łączy meteoroid, meteor i meteoryt. Rozmawialiśmy również na temat ufoludków. Dzieci opowiadały jak je sobie wyobrażają i czy istnieją naprawdę.


            Dzień Kredki. W tym dniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o „Białej krainie i królu Koloruchu”. Opowiadanie bardzo spodobało się przedszkolakom, gdyż ze smutnej opowieści o białym i nudnym świecie, zmienił się w piękny i kolorowy i taki musimy dzieciom ukazywać. Wspólna zabawa, w której każdy wylosował ulubioną kredkę, a później odpowiadał na pytania zadane przez Nauczycielkę dotyczącą danego kolory, była świetną zabawą nie mającą końca.


            Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki zapoznały się z historią Pluszowego Misia. Dowiedziały z czego pluszowy miś jest zrobiony i jak powstaje. W tym dniu przedszkolaki przyniosły swoje ulubione misie i każdy z nich zaprezentował swojego ulubieńca, podał jego imię, opisywał kolor oraz co lubi robić. Rozmawialiśmy na temat znanych misiów z bajek i nie tylko. Dzieci wspólnie ze swoimi misiami bawiły się w kole do muzyki „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Przedszkolaki w tym dniu wykonały prace plastyczne pt.„Miś”.


            Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki,które są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię dziecięcą, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. Przedszkolaki wraz z "0" uczestniczyły w wielu zabawach, w których z przymrużeniem oka poznawały swoją przyszłość, wybrany zawód, wymarzoną podróż. Nie zabrakło tradycyjnego lania wosku oraz tańców i zabaw przy skocznej muzyce. Czy wróżby się spełnią? Przyszłość pokaże. Pewne jest to, że Andrzejki przyniosły dzieciom wiele radości i były wspaniałą okazją do wspólnej zabawy.

             

        • Lekcja  z wykorzystaniem  sprzętu zakupionego w ramach Programu ,,LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"
          • Lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu ,,LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"

          • Lekcja muzyki.
             Na zajęciach z muzyki uczniowie kl. 4 poznali sprzęt do nagłośnienia min. mikser, mikrofony nagłowne i bezprzewodowe. Zapoznali się z jego podstawową obsługą oraz zaplanowali jak go wykorzystać na zajęciach. Chłopcy podłączali poszczególne elementy by działały. Dziewczynki śpiewały piosenki i dzieliły się wrażeniami. Dużą zaletą tego sprzętu jest brak kabla łączącego mikrofon z urządzeniem wzmacniającym dźwięk, co zapewnia pełną swobodę ruchów. Zdobyte umiejętności w zakresie obsługi sprzętu zostaną zaprezentowane podczas uroczystości szkolnych. Będziemy doskonalić obsługę nagłośnienia na kolejnych zajęciach.

             

            Informacje  o programie: https://gov.pl/web/laboratoria/o-programie
            #LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlosci

             

        • Zebranie z rodzicami.
          • Zebranie z rodzicami.

          • Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną serdecznie zaprasza rodziców naszych uczniów na spotkanie, które odbędzie się dnia 21 listopada o godzinie 17:00. .

        • Pasowanie na czytelnika.
          • Pasowanie na czytelnika.

          • Dnia 10.11.2022r. podczas uroczystych obchodów Święta Niepodległości, odbyło się pasowanie uczniów klasy pierwszej na czytelnika biblioteki szkolnej. Każdy uczeń dostał kartę czytelnika, zakładkę do książki wykonaną przez uczniów klasy 8 oraz Wyprawkę Czytelniczą.

            Pasowanie na czytelnika to ważny dzień. Otwiera przed uczniami nową drogę. Zachęcamy Was do częstego odwiedzania biblioteki!

        • Obchody Narodowego Święta Niepodległości
          • Obchody Narodowego Święta Niepodległości

          • W czwartek, 10 listopada o godzinie 11:11 przyłączyliśmy się do tysięcy głosów w całej Polsce i zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego (wszystkie zwrotki), przyłączając się tym samym, kolejny już raz, do ogólnopolskiej akcji SZKOŁA DO HYMNU.

            Uczniowie z klasy 5 i 6 przygotowali program artystyczny na temat Święta Niepodległości Polski.
            Do występu zaangażowano również uczniów z Ukrainy.
            Następnie poszczególne klasy zaprezentowały swoje umiejętności wokalne i instrumentalne (Małgosia z klasy 4 – saksofon, Paweł z klasy 6 i Piotr z klasy 8 – akordeon).

            Całą akademię zakończyliśmy odśpiewaniem hymnu szkoły.

             

        • Odblaskowa 2022.Opis realizacji zadań.
          • Odblaskowa 2022.Opis realizacji zadań.

          • Podsumowaliśmy udział w akcji, który można już uznać za szkolną tradycję. Jak co rok, od września po koniec października, zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo na drodze oraz zalety używania elementów odblaskowych.

            Uczniowie klas I-VIII mają do dyspozycji 50 kamizelek odblaskowych. Są wykorzystywane w czasie wycieczek i zajęć pozaszkolnych. Posiadają także  elementy odblaskowe (w tym roku dodatkowo – klasa I), używają ich na co dzień.

            Łączymy działania wychowawczo-edukacyjne z tradycyjnym corocznym udziałem
            w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA. Dzieci oraz uczniowie wraz z opiekunami przeszli przez ulice naszej miejscowości w kamizelkach odblaskowych. Sprzątaniem „naszego świata”
            w kamizelkach odblaskowych propagowaliśmy potrzebę używania ich na co dzień wśród rodziców oraz mieszkańców wsi.

            Wszyscy uczniowie szkoły uczestniczyli w zintegrowanych działaniach promujących bezpieczne zachowania na drodze. Część działań wzajemnie się uzupełniała lub przeplatała.

            Tradycyjnie w naszej szkole pierwsze rozmowy o bezpiecznej drodze do szkoły
            i z powrotem odbywają się na początku września (pierwsze spotkanie z wychowawcami
            w dniu inauguracji roku szkolnego oraz na zajęciach). Dzieci z oddziału przedszkolnego oraz klasy I, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych, obejrzenia filmu edukacyjnego oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych (sygnalizatory świetlne, znaki drogowe) odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę – w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).

            Dzieci z klas I-III, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych, odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę –
            w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). W tym roku mogły podziwiać
            i testować w praktyce nowe chodniki i przejście dla pieszych w pobliżu szkoły, wykonane
            w ramach modernizacji ulicy Szkolnej (dużej inwestycji gminnej). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).

            Uczniowie uczestniczyli również w cyklu zajęć na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, praktycznie poznali zasady przechodzenia przez jezdnię w czasie wycieczek
            w pobliżu szkoły, poznawali wybrane znaki drogowe (ćwiczenia). Wybrane elementy poruszania się po drogach publicznych ćwiczyli także w niecodziennych dla siebie warunkach – w czasie wycieczki do Ojcowa oraz Krakowa przypomnieli poznawane w czasie zajęć zasady w ruchu miejskim.

            Działania wychowawców związane z przypominaniem zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych są prowadzone przez cały rok szkolny (zwłaszcza przed przerwami w zajęciach szkolnych: świętami, feriami, wakacjami).

             

             

             

        • Jaki plan na jesień mają zwierzęta? / Co mogę robić jesienią? / Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? / Dzien Listonosza / Dzień owoców i warzyw.
          • Jaki plan na jesień mają zwierzęta? / Co mogę robić jesienią? / Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? / Dzien Listonosza / Dzień owoców i warzyw.

          • W minionych tygodniach dzieci dowiedziały się:
            - jak się ubrać stosownie do pogody;
            - jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi;
            - dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia;
            - jak się nazywają członkowie rodziny i jakie relacje ich łączą;
            - jak zachować się na cmentarzu;
            - co to jest drzewo genealogiczne;
            - jakie prawa i obowiązki mają dzieci ( prawa dziecka są chronione przez międzynarodowe instytucje, które dbają o to, aby w każdym miejscu na świecie te prawa były przestrzegane);
            - jakie czynności najczęściej wchodzą w zakres ich obowiązków;
            - jakie są jesienne zwyczaje zwierząt;
            - jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę;
            - jak wykonać przestrzenną pracę plastyczną;
            − jak wyglądają i jakie zwyczaje jesienią mają wybrane zwierzęta, m.in. wiewiórki, niedźwiedzie, ptaki, zające i jeże;
            - jakie są głosy różnych ptaków;
            − jakie są jesienne przysmaki wiewiórek, zajęcy, jeży i ptaków;
            − jak jesienią zmieniają się futra wiewiórki i zająca;
             − które zwierzęta zasypiają na zimę, a które nie zasypiają.


            Dzieci poszerzyły swoją wiedzę w temacie pożywienia ptaków, wiewiórki, czy jeża, oglądały nasiona i je nazywały. Zapoznały się z ich przygodami jesiennymi oraz przygotowaniami do zimy. Już wiedzą, że wiewiórka zasypia tylko w trakcie największych mrozów i gromadzi pożywienie wszędzie zupełnie zapominając o poprzedniej kryjówce, przez co wiele nasion zostaje przez nią zasadzonych i nie zjedzonych, a dzięki temu mamy nowe piękne drzewa.
            Dzieci wiedzą już które ptaki przylatują do Polski na zimę, które u nas zostają, a inne odlatują do ciepłych krajów tj. Afryka. Zapoznały się z odgłosami ptaków i wybrały tego, który im się najbardziej spodobał. Przedszkolaki dowiedziały się, które zwierzątko zapada w sen zimowy, a które nie, oraz jak zwierzęta robią zapasy na zimę. Czy każde zwierzątko zmienia futerko na zimę i czy gromadzi tłuszcz, oraz po co im taka zmiana jest potrzebna, czy taka zmiana chroni je przed czymś? Same uczestnicząc w zabawie ruchowej pt. „Znajdź futrzaka” mogły się przekonać jak ciepło i przyjemnie mogą mieć zwierzątka w swych futerkach.



             

        • Przerwa na czytanie.
          • Przerwa na czytanie.

          • Tradycją naszej szkoły jest udział w III Międzynarodowej edycji VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie  pt. Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie. Jest ona  organizowana w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska Czyta Dzieciom.
            Celem akcji jest:
            – promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
            – pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
            - zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.

            27 października cała szkoła zamieniła się w czytelnię, kiedy wszyscy uczniowie na korytarzach i w salach lekcyjnych czytali swoje ulubione książki. Niektórzy przynieśli je sobie z domu a inni skorzystali z zasobów szkolnej biblioteki. Starsze uczennice czytały przedszkolakom a pozostali sami oddawali się lekturze.
            Do akcji uczniowie przygotowali się wcześniej dzięki informacji na stronie szkoły i plakatom informacyjnym, które pojawiły się na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych. Biblioteka szkolna przygotowała tablicę informacyjną na której pojawiło się zaproszenie do udziału w akcji.

        • Wycieczka do Krakowa
          • Wycieczka do Krakowa

          • 20 października 2022 roku dzieci z klas 0- 3 uczestniczyły w wycieczce do Parku Edukacji Globalnej „Wioski Świata” w Krakowie.

            W Parku Edukacji Globalnej dzieci brały udział w warsztatach dotyczących zwyczajów rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej- Indian.  We wnętrzu tipi uczestnicy warsztatu odkrywali kulturę Indian, poznali ich dzieje, sztukę, tradycyjne symbole i wybrane rytuały. Oprócz wiedzy, młodzi podróżnicy zdobyli także liczne sprawności. Plemiona ścigały się w różnych konkurencjach, ćwicząc się jednocześnie we współzawodnictwie, przestrzeganiu reguł, umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce. Oprócz warsztatów dzieci zwiedziły pozostałe wioski: ghańską wioskę, peruwiańską chatę, arktyczne igloo, mongolską jurtę oraz papuaski dom na palach. Dzięki fotografiom i różnego rodzaju eksponatom pochodzącym z odległych zakątków świata, a także możliwości spotkania ludzi, którzy pracowali w tych miejscach, dzieci  w sposób namacalny doświadczyły tamtejszej kultury i tradycji.

            Dzień ten był pełen wrażeń i na pewno pozostanie na długo w pamięci.