Aktualności
Informacja o konkursie KRUS
Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/ Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na tematy:
- jakie są polskie symbole narodowe,
- o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie,
- co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości,
- co to jest legenda i jaką treść mają wybrane legendy,
- z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,
- gdzie są wypiekane pierniki i obwarzanki oraz co to jest kwaśnica i jak się ją przyrządza,
- jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla danego regionu Polski.
- jaki jest kosmos,
- jak wygląda Układ Słoneczny,
- jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,
- jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica,
- jak wygląda Księżyc,
- jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,
- jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta,
- czym się różni meteoroid od meteorytu,
- czym naprawdę jest spadająca gwiazda,
- czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta.
10 listopada wspólnie z całą społecznością szkolną zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego oraz uczestniczyliśmy w jakże pięknie przygotowanej akademii z okazji Święta Niepodległości Polski. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat barw flagi i godła, wiedzą co oznaczają poszczególne kolory. Poznały sąsiadów Polski, zapoznały się z ich flagami.
W świecie polskich legend, czyli zapoznanie z legendami: „Smok Wawelski”, „Żółta ciżemka” oraz „Złota kaczka”. Przedszkolaki wiedzą, z którego miasta pochodzi dana legenda, potrafią je samodzielnie opowiedzieć. Wiedzą również, że legenda to najczęściej wymyślona opowieść, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.
Potrawy regionalne, to temat, który przedszkolakom przyniósł mnóstwo radości, gdyż mogły skosztować m.in. pierniczki, oscypki oraz powidła. Każdy przedszkolak wie, z jakiego rejonu kraju pochodzą, jakie składniki są potrzebne do ich wyrobu.
Przedszkolaki zapoznały się ze strojami i muzyką z różnych zakątków Polski, obejrzały piękne występy zespołów tanecznych m.in.: krakowski, kurpiowski, polonez, mazurek. Chętnie tańczyły do tych skocznych piosenek. Wybraliśmy się wspólnie w podróż po Polsce i dzieci zapoznały się z największymi zabytkami takich miast jak Kraków, Warszawa czy Poznań.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o Kosmosie. Dzieci zapoznały się z gwiazdozbiorami: Smoka, Żyrafy, Kasjopei oraz Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy, a chętne dzieci miały za zadanie ułożyć wybrany gwiazdozbiór z klocków. Układ słoneczny to temat bardzo interesujący nasze przedszkolaki, świetnie zapamiętały poszczególne planety leżące od słońca, wiedzą też że słońce to największa gwiazda. Stworzyliśmy własną planszę z układem słonecznym, a każdy przedszkolak miał możliwość umieścić na niej dany element. Dzieci wiedzą, co można spotkać w kosmosie, i że nie są to tylko planety, ale również kosmonautów, rakiety, sondy kosmiczne oraz meteory. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: astronauta, kosmonauta i tajkonauta i wiedzą, że nic ich nie różni, tylko kraj z którego pochodzą. Stworzyliśmy wspólnie zabawkę sensoryczną, czyli butelkę galaktyczną. która wywarła ogromne wrażenie na przedszkolakach i każdy chciał choć chwilę się nią pobawić i zobaczyć jak wytwarzają się w niej pęcherzyki powietrza. Przedszkolaki dowiedziały się co łączy meteoroid, meteor i meteoryt. Rozmawialiśmy również na temat ufoludków. Dzieci opowiadały jak je sobie wyobrażają i czy istnieją naprawdę.
Dzień Kredki. W tym dniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o „Białej krainie i królu Koloruchu”. Opowiadanie bardzo spodobało się przedszkolakom, gdyż ze smutnej opowieści o białym i nudnym świecie, zmienił się w piękny i kolorowy i taki musimy dzieciom ukazywać. Wspólna zabawa, w której każdy wylosował ulubioną kredkę, a później odpowiadał na pytania zadane przez Nauczycielkę dotyczącą danego kolory, była świetną zabawą nie mającą końca.
Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki zapoznały się z historią Pluszowego Misia. Dowiedziały z czego pluszowy miś jest zrobiony i jak powstaje. W tym dniu przedszkolaki przyniosły swoje ulubione misie i każdy z nich zaprezentował swojego ulubieńca, podał jego imię, opisywał kolor oraz co lubi robić. Rozmawialiśmy na temat znanych misiów z bajek i nie tylko. Dzieci wspólnie ze swoimi misiami bawiły się w kole do muzyki „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Przedszkolaki w tym dniu wykonały prace plastyczne pt.„Miś”.
Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki,które są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię dziecięcą, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. Przedszkolaki wraz z "0" uczestniczyły w wielu zabawach, w których z przymrużeniem oka poznawały swoją przyszłość, wybrany zawód, wymarzoną podróż. Nie zabrakło tradycyjnego lania wosku oraz tańców i zabaw przy skocznej muzyce. Czy wróżby się spełnią? Przyszłość pokaże. Pewne jest to, że Andrzejki przyniosły dzieciom wiele radości i były wspaniałą okazją do wspólnej zabawy.
Lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu ,,LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI"
Lekcja muzyki.
Na zajęciach z muzyki uczniowie kl. 4 poznali sprzęt do nagłośnienia min. mikser, mikrofony nagłowne i bezprzewodowe. Zapoznali się z jego podstawową obsługą oraz zaplanowali jak go wykorzystać na zajęciach. Chłopcy podłączali poszczególne elementy by działały. Dziewczynki śpiewały piosenki i dzieliły się wrażeniami. Dużą zaletą tego sprzętu jest brak kabla łączącego mikrofon z urządzeniem wzmacniającym dźwięk, co zapewnia pełną swobodę ruchów. Zdobyte umiejętności w zakresie obsługi sprzętu zostaną zaprezentowane podczas uroczystości szkolnych. Będziemy doskonalić obsługę nagłośnienia na kolejnych zajęciach.
Informacje o programie: https://gov.pl/web/laboratoria/o-programie
#LaboratoriaPrzysłości #LaboroatoriaPrzyszlosci2
Zebranie z rodzicami.
Dyrektor wraz z Radą Pedagogiczną serdecznie zaprasza rodziców naszych uczniów na spotkanie, które odbędzie się dnia 21 listopada o godzinie 17:00. .
Pasowanie na czytelnika.
Dnia 10.11.2022r. podczas uroczystych obchodów Święta Niepodległości, odbyło się pasowanie uczniów klasy pierwszej na czytelnika biblioteki szkolnej. Każdy uczeń dostał kartę czytelnika, zakładkę do książki wykonaną przez uczniów klasy 8 oraz Wyprawkę Czytelniczą.
Pasowanie na czytelnika to ważny dzień. Otwiera przed uczniami nową drogę. Zachęcamy Was do częstego odwiedzania biblioteki!
15
Obchody Narodowego Święta Niepodległości
W czwartek, 10 listopada o godzinie 11:11 przyłączyliśmy się do tysięcy głosów w całej Polsce i zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego (wszystkie zwrotki), przyłączając się tym samym, kolejny już raz, do ogólnopolskiej akcji SZKOŁA DO HYMNU.
Uczniowie z klasy 5 i 6 przygotowali program artystyczny na temat Święta Niepodległości Polski.
Do występu zaangażowano również uczniów z Ukrainy.
Następnie poszczególne klasy zaprezentowały swoje umiejętności wokalne i instrumentalne (Małgosia z klasy 4 – saksofon, Paweł z klasy 6 i Piotr z klasy 8 – akordeon).Całą akademię zakończyliśmy odśpiewaniem hymnu szkoły.
24
Projekt pn. "Małopolska Tarcza Antykryzysowa-Pakiet Edukacyjny II. Realizacja wsparcia szkół i placówek oświatowych" - Grant 3.
Odblaskowa 2022.Opis realizacji zadań.
Podsumowaliśmy udział w akcji, który można już uznać za szkolną tradycję. Jak co rok, od września po koniec października, zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo na drodze oraz zalety używania elementów odblaskowych.
Uczniowie klas I-VIII mają do dyspozycji 50 kamizelek odblaskowych. Są wykorzystywane w czasie wycieczek i zajęć pozaszkolnych. Posiadają także elementy odblaskowe (w tym roku dodatkowo – klasa I), używają ich na co dzień.
Łączymy działania wychowawczo-edukacyjne z tradycyjnym corocznym udziałem
w akcji SPRZĄTANIE ŚWIATA. Dzieci oraz uczniowie wraz z opiekunami przeszli przez ulice naszej miejscowości w kamizelkach odblaskowych. Sprzątaniem „naszego świata”
w kamizelkach odblaskowych propagowaliśmy potrzebę używania ich na co dzień wśród rodziców oraz mieszkańców wsi.Wszyscy uczniowie szkoły uczestniczyli w zintegrowanych działaniach promujących bezpieczne zachowania na drodze. Część działań wzajemnie się uzupełniała lub przeplatała.
Tradycyjnie w naszej szkole pierwsze rozmowy o bezpiecznej drodze do szkoły
i z powrotem odbywają się na początku września (pierwsze spotkanie z wychowawcami
w dniu inauguracji roku szkolnego oraz na zajęciach). Dzieci z oddziału przedszkolnego oraz klasy I, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych, obejrzenia filmu edukacyjnego oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych (sygnalizatory świetlne, znaki drogowe) odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę – w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).Dzieci z klas I-III, oprócz rozmów o bezpiecznym poruszaniu się po drogach publicznych oraz wykonywania ćwiczeń i prac plastycznych, odbyły również tematyczny spacer po najbliższej okolicy. W plenerze oglądały różne miejsca przeznaczone do poruszania się pieszych na wsi (droga z chodnikiem, droga bez chodnika, przejście przez drogę –
w oznakowanym miejscu lub w miejscach bez oznakowania). W tym roku mogły podziwiać
i testować w praktyce nowe chodniki i przejście dla pieszych w pobliżu szkoły, wykonane
w ramach modernizacji ulicy Szkolnej (dużej inwestycji gminnej). Przy okazji zwracały uwagę na poprawiające się stale w naszej miejscowości warunki bezpiecznego poruszania się (dodatkowe chodniki, oznakowane przejścia dla pieszych). Wykonywały także ćwiczenia praktyczne (rozpoznawanie znaków, przechodzenie przez drogę).Uczniowie uczestniczyli również w cyklu zajęć na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, praktycznie poznali zasady przechodzenia przez jezdnię w czasie wycieczek
w pobliżu szkoły, poznawali wybrane znaki drogowe (ćwiczenia). Wybrane elementy poruszania się po drogach publicznych ćwiczyli także w niecodziennych dla siebie warunkach – w czasie wycieczki do Ojcowa oraz Krakowa przypomnieli poznawane w czasie zajęć zasady w ruchu miejskim.Działania wychowawców związane z przypominaniem zasad bezpiecznego korzystania z dróg publicznych są prowadzone przez cały rok szkolny (zwłaszcza przed przerwami w zajęciach szkolnych: świętami, feriami, wakacjami).
Jaki plan na jesień mają zwierzęta? / Co mogę robić jesienią? / Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki? / Dzien Listonosza / Dzień owoców i warzyw.
W minionych tygodniach dzieci dowiedziały się:
- jak się ubrać stosownie do pogody;
- jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi;
- dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia;
- jak się nazywają członkowie rodziny i jakie relacje ich łączą;
- jak zachować się na cmentarzu;
- co to jest drzewo genealogiczne;
- jakie prawa i obowiązki mają dzieci ( prawa dziecka są chronione przez międzynarodowe instytucje, które dbają o to, aby w każdym miejscu na świecie te prawa były przestrzegane);
- jakie czynności najczęściej wchodzą w zakres ich obowiązków;
- jakie są jesienne zwyczaje zwierząt;
- jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę;
- jak wykonać przestrzenną pracę plastyczną;
− jak wyglądają i jakie zwyczaje jesienią mają wybrane zwierzęta, m.in. wiewiórki, niedźwiedzie, ptaki, zające i jeże;
- jakie są głosy różnych ptaków;
− jakie są jesienne przysmaki wiewiórek, zajęcy, jeży i ptaków;
− jak jesienią zmieniają się futra wiewiórki i zająca;
− które zwierzęta zasypiają na zimę, a które nie zasypiają.
Dzieci poszerzyły swoją wiedzę w temacie pożywienia ptaków, wiewiórki, czy jeża, oglądały nasiona i je nazywały. Zapoznały się z ich przygodami jesiennymi oraz przygotowaniami do zimy. Już wiedzą, że wiewiórka zasypia tylko w trakcie największych mrozów i gromadzi pożywienie wszędzie zupełnie zapominając o poprzedniej kryjówce, przez co wiele nasion zostaje przez nią zasadzonych i nie zjedzonych, a dzięki temu mamy nowe piękne drzewa.
Dzieci wiedzą już które ptaki przylatują do Polski na zimę, które u nas zostają, a inne odlatują do ciepłych krajów tj. Afryka. Zapoznały się z odgłosami ptaków i wybrały tego, który im się najbardziej spodobał. Przedszkolaki dowiedziały się, które zwierzątko zapada w sen zimowy, a które nie, oraz jak zwierzęta robią zapasy na zimę. Czy każde zwierzątko zmienia futerko na zimę i czy gromadzi tłuszcz, oraz po co im taka zmiana jest potrzebna, czy taka zmiana chroni je przed czymś? Same uczestnicząc w zabawie ruchowej pt. „Znajdź futrzaka” mogły się przekonać jak ciepło i przyjemnie mogą mieć zwierzątka w swych futerkach.
Przerwa na czytanie.
Tradycją naszej szkoły jest udział w III Międzynarodowej edycji VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w liczbie osób czytających na przerwie pt. Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie. . Jest ona organizowana w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska Czyta Dzieciom.
Celem akcji jest:
– promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
– pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
- zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.
27 października cała szkoła zamieniła się w czytelnię, kiedy wszyscy uczniowie na korytarzach i w salach lekcyjnych czytali swoje ulubione książki. Niektórzy przynieśli je sobie z domu a inni skorzystali z zasobów szkolnej biblioteki. Starsze uczennice czytały przedszkolakom a pozostali sami oddawali się lekturze.
Do akcji uczniowie przygotowali się wcześniej dzięki informacji na stronie szkoły i plakatom informacyjnym, które pojawiły się na korytarzach szkolnych i w salach lekcyjnych. Biblioteka szkolna przygotowała tablicę informacyjną na której pojawiło się zaproszenie do udziału w akcji.39
Wycieczka do Krakowa
20 października 2022 roku dzieci z klas 0- 3 uczestniczyły w wycieczce do Parku Edukacji Globalnej „Wioski Świata” w Krakowie.
W Parku Edukacji Globalnej dzieci brały udział w warsztatach dotyczących zwyczajów rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej- Indian. We wnętrzu tipi uczestnicy warsztatu odkrywali kulturę Indian, poznali ich dzieje, sztukę, tradycyjne symbole i wybrane rytuały. Oprócz wiedzy, młodzi podróżnicy zdobyli także liczne sprawności. Plemiona ścigały się w różnych konkurencjach, ćwicząc się jednocześnie we współzawodnictwie, przestrzeganiu reguł, umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce. Oprócz warsztatów dzieci zwiedziły pozostałe wioski: ghańską wioskę, peruwiańską chatę, arktyczne igloo, mongolską jurtę oraz papuaski dom na palach. Dzięki fotografiom i różnego rodzaju eksponatom pochodzącym z odległych zakątków świata, a także możliwości spotkania ludzi, którzy pracowali w tych miejscach, dzieci w sposób namacalny doświadczyły tamtejszej kultury i tradycji.
Dzień ten był pełen wrażeń i na pewno pozostanie na długo w pamięci.
38
Archiwum Aktualności