• Jak dbam o naszą planetę?/ W jakim kraju mieszkam?/Czyim domem jest łąka?
        • Jak dbam o naszą planetę?/ W jakim kraju mieszkam?/Czyim domem jest łąka?

        • 16.05.2023 22:07
        • W mijających tygodniach dzieci dowiedziały się:
          − jakiego rodzaju są śmieci,
          − jakiego koloru są pojemniki na śmieci i jakie śmieci należy do nich wrzucać,
          − co to znaczy segregowanie śmieci,
          − w jaki sposób można oszczędzać papier,
          − jakie torby są przyjazne dla środowiska,
          − jakie znaczenie w przyrodzie odgrywają drzewa,
          − w jaki sposób można chronić środowisko, co robić, by być eko,
          − jakie są zawody i miejsca pracy ludzi dbających o środowisko,
          − co to jest ekologia, ochrona środowiska i recykling,
          − jaka zabudowa jest charakterystyczna dla ich miejsca zamieszkania,
          − jakie krajobrazy można zobaczyć w Polsce,
          − jakie miasto jest stolicą Polski i jaki jest jego symbol,
          − jaka legenda związana jest z powstaniem Warszawy,
          − jakie są najciekawsze miejsca w Warszawie,
          − jakie są polskie symbole narodowe,
          − jak brzmi hymn państwowy i w jakich sytuacjach jest śpiewany,
          − jak dzieci mogą okazać miłość swojej ojczyźnie,
          − dlaczego żaba jest zielona i jakie są jej umiejętności,
          − jakie dźwięki można usłyszeć na łące,
          − jak nazywają się i jak wyglądają najbardziej znane kwiaty rosnące na łące,
          − jak nazywają się najbardziej znane gatunki motyli,
          − jakie zwierzęta mieszkają na łące,
          − jakie kolory i kwiaty lubi pszczoła,
          − jak wygląda ul,
          − jak powstaje miód,
          − kto to jest pszczelarz i jak wygląda jego strój,
          − co to znaczy ochrona przyrody i dlaczego należy dbać o przyrodę,
          − jakie rośliny podlegają ochronie ścisłej, a jakie ochronie częściowej.
           
        • więcej
        • Wewnątrzszkolny Konkurs „Najpiękniejsza ozdoba Wielkanocna”
        • Wewnątrzszkolny Konkurs „Najpiękniejsza ozdoba Wielkanocna”

        • 07.04.2023 22:56
        • 05.04.2023r., ogłoszono wyniki i rozdano nagrody w wewnątrzszkolnym konkursie na „Najpiękniejszą ozdobę Wielkanocną” . Celem konkursu było rozwijanie zdolności plastycznych dzieci, pobudzanie wyobraźni, umiejętność współpracy. Prace konkursowe oceniła powołana w tym celu komisja. Jury brało pod uwagę: oryginalność, estetykę, zgodność z tematem. Wyodrębniono laureatów w dwóch kategoriach wiekowych: 3-4 latki oraz 5-6 latki.
          Laureaci konkursu w kategorii 3-4 lata:
          I miejsce: Błażej Duda
          II miejsce: Jakub Kostrój
          III miejsce: Magdalena Grzebinoga.

          Laureaci konkursu w kategorii 5-6 lat:
          I miejsce: Nikodem Muzyk
          II miejsce: Jakub Lelek
          III miejsce: Julian Drozdzowski

          Pozostałymi uczestnikami konkursu byli:
          Julian Przywara, Franciszek Duda, Nadia Piotrowska, Michalina Karoń, Tomasz Krzykawski, Mariana Rozvizeva, Oliwia Przydział, Ewa Nowiński – Czech, Aleksandra Budzyńska, Varvara Chertkova.
          Po ogłoszeniu wyników konkursu wszyscy otrzymali dyplomy, a zwycięzcy upominki.
          Serdecznie gratulujemy wszystkim dzieciom oraz rodzicom zdolności, pomysłowości oraz zaangażowania w realizację konkursu.
          Organizatorami konkursu były:
          Jadwiga Salawa
          Paulina Bąchor
           
        • więcej
        • WIELKANOCNE WARSZTATY
        • WIELKANOCNE WARSZTATY

        • 07.04.2023 16:20
        • W dniu 05.04.2023r. w naszym przedszkolu odbyły się Warsztaty Wielkanocne, podczas których dzieci z przedszkola oraz "0" wraz z nauczycielkami wytwarzały ozdoby na wielkanocny stół. Było malowanie, ozdabianie pisanek i kartek świątecznych. We wspaniałym gronie, miłej atmosferze, pomysłów było bardzo wiele. Nasze przedszkole zamieniło się wówczas na moment w pracownię plastyczną, w której działo się wiele ciekawych rzeczy. Powstało bardzo dużo pięknych i niepowtarzalnych dekoracji świątecznych.
           
        • więcej
        • Dzień Lasu  / Światowy Dzień Wody / O czym marzą zwierzęta?
        • Dzień Lasu / Światowy Dzień Wody / O czym marzą zwierzęta?

        • 02.04.2023 21:02
        • W minionych tygodniach dzieci dowiedziały się:

          − jakie potrzeby mają zwierzęta,
          − dlaczego ludzie powinni dbać o zwierzęta,
          − czym zajmuje się weterynarz,
          − kto dba o zwierzęta hodowlane,
          − jakie produkty otrzymujemy od wybranych zwierząt hodowlanych,
          − jakie zwierzęta zamieszkują pole,
          − jakie zwierzęta są charakterystyczne dla środowiska leśnego,
          − co jedzą zwierzęta,
          − jakie zwyczaje mają wybrane zwierzęta: udomowione, hodowlane, polne i leśne,
          − jakie odgłosy wydają wybrane zwierzęta,
          − gdzie mieszkają wybrane zwierzęta,
          − w czym są podobne do siebie i czym się różnią wybrane zwierzęta,
          − jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka,
          − niezwykłe zwierzęta, czyli:  zwierzaki cudaki.

          Dzień Lasu
          Dnia 21 marca obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Lasu.  
          Rozmawialiśmy na temat znaczenia lasów dla naszego życia, dlaczego należy chronić las, co nam daje las oraz o tym , że las to dom wielu gatunków zwierząt i roślin.
          Słuchaliśmy odgłosów lasu rozpoznając i nazywając odgłosy jego mieszkańców oraz rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące roślin i zwierząt które w nim żyją. Przypomnieliśmy sobie jak należy zachowywać się w lesie i jakie sytuacje mogą mu zagrażać. Nasza świadomość dotycząca znaczenia lasu, jego pielęgnacji i ochrony jest bardzo ważna. Co więcej, las to miejsce, w którym jesteśmy w stanie znaleźć chwilę relaksu. 
          Z tej racji stworzyliśmy wspólnie z przedszkolakami „Las w słoiku” – piękny leśny ekosystem w słoiku. Dzieci będą mogły obserwować trwały element przyrody, w tym naturalny obieg wody w przyrodzie, a będzie ona parować  i skraplać się oraz nawilżać glebę.

          Światowy Dzień Wody
          Co roku, 22 marca na świecie obchodzony jest Dzień Wody. Celebrowaliśmy go także my, wspólnie z tysiącami placówek edukacyjnych w Polsce, podnosząc świadomość nt. globalnych wyzwań wodnych.
          Wspólnie z przedszkolakami odkrywaliśmy tajemnice wody i jej  znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin. Postanowiliśmy połączyć zajęcia edukacyjne ze świetną zabawą. Dzieci poznały wędrówkę kropel wody i dowiedziały się skąd się bierze deszcz. W czasie zabaw badawczych bliżej przyjrzeliśmy się wodzie. Poprzez różnorodne działania dzieci dowiedziały się wielu informacji i ciekawostek o wodzie. Oglądając film edukacyjny, przedszkolaki poznały proces obiegu wody w przyrodzie, dowiedziały się, jak dużo jej jest na kuli ziemskiej i w ciele człowieka. Poznały różne sposoby wykorzystania wody i dowiedziały się, w jaki sposób, podczas codziennych czynności, oszczędzać wodę. Dzieci wieloma zmysłami doświadczały kontaktu z wodą i eksperymentowały z nią. Zabawy i eksperymenty z wodą, które przeprowadziliśmy to: wędrująca woda, tęcza z cukierków oraz eksperyment z dmuchaniem balonów. Po tak ciekawych zajęciach dzieci już wiedzą, jak ważną rolę odgrywa woda w życiu człowieka i rozumieją, dlaczego i w jaki sposób należy oszczędzać wodę.

          W przychodni weterynaryjnej
          Przedszkolaki poznały zawód weterynarza, wiedzą że zwierzęta, tak jak ludzie, są żywymi istotami, które też wymagają uwagi, opieki i leczenia. Przedszkolaki z dużym zainteresowaniem słuchały i oglądały „dziecięcy sprzęt medyczny” potrzebny do pracy lekarzowi. Chętne dzieci wcieliły się w rolę weterynarza i leczyły chore przedszkolne zwierzątka. Dzieci brały aktywny udział w zajęciach i chętnie opowiadały o swoich małych przyjaciołach i ich problemach ze zdrowiem. Dzięki tym zajęciom dzieci kształtowały postawę humanitarną w stosunku do zwierząt, uświadomiły sobie, że zwierzęta, tak jak i ludzie, są żywymi istotami, które też chorują i cierpią, oraz wymagają pomocy i leczenia.
           
        • więcej
        • Jaka pogoda jest w marcu? / Gdzie ubiera się Pani Wiosna? / Z czego to jest zrobione?
        • Jaka pogoda jest w marcu? / Gdzie ubiera się Pani Wiosna? / Z czego to jest zrobione?

        • 18.03.2023 17:34
        • W minionych tygodniach przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę w tematach:
          − jaka pogoda jest charakterystyczna dla marca,
          − jak należy się ubrać, wybierając się na wczesnowiosenny spacer lub wycieczkę,
          − jakie są przysłowia o marcowej pogodzie,
          − jakie są cztery żywioły przyrody i jakie zagrożenia mogą powodować,
          − jak założyć hodowlę roślin na parapecie,
          − co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć,
          − jakie są oznaki wiosny,
          − jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie,
          − jak zbudowany jest tulipan,
          − jakich narzędzi używa się najczęściej do prac w ogrodzie,
          − jakie ptaki wracają do nas wiosną,
          − jak brzmią głosy najbardziej znanych ptaków,
          − jakie są pierwsze wiosenne kwiaty,
          − z czego są zrobione wybrane produkty, np.: dzbanek, chleb, ser biały, sweter oraz papier i jakie są ich etapy produkcji,
          − co można stworzyć z gliny,
          − jak wygląda proces powstawania chleba,
          − jak z mleka zrobić ser biały,
          − z czego robi się swetry,
          − jak samodzielnie stworzyć papier,
          − jakie czynności wykonują ludzie pracujący w wybranych zawodach, np.: garncarz, rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca, drwal.


          Eksperymenty z jajkami - przeprowadziliśmy z przedszkolakami eksperymenty z jajkami, a w nich m.in.: czy świeże jajko może pływać?, gumowe jajo czyli rozpuszczamy skorupkę, świecące gumowe jajko, co łączy jajko i zęby? oraz sposób na oddzielenie żółtka od białka za pomocą plastikowej buteleczki.
          Dzieciaki uwielbiają eksperymentować, to mali badacze. Poprzez własne doświadczenia i wielozmysłowe doznania uczą się szybko i trwale.
          Bo kto powiedział, że jesteśmy za mali na lekcję fizyki i chemii?

          Kącik warzywny - przedszkolaki założyły hodowlę warzyw. Wsypały ziemię do doniczek i samodzielnie posiały ogórki , pietruszkę. Zakładając hodowlę, dzieci poznały sposoby siania niektórych roślin oraz warunki potrzebne im do życia. Dzieci dowiedziały się, że nie mogą tych roślin wsadzić zbyt głęboko i zbyt gęsto, gdyż nie mogły by się swobodnie rozwijać. Wiedzą czego rośliny potrzebują do prawidłowego wzrostu oraz jak często je podlewać.
           

          "Od ziarenka do bochenka" -  przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat powstawania chleba, od ziarenka się zaczyna... oraz jak wyglądają kolejne jego etapy, kto przyczynia się do tego, że mamy chleb, jak nazywają się te zawody, gdzie kupujemy chleb?. Dzieci miały możliwość zapoznania się z ziarnami zbóż m.in.: pszenica, kukurydza. Po prezentacji i omówieniu nastąpiła część najciekawsza, czyli zabawa sensoryczna ziarnami zbóż oraz mąką. Zabaw nie było końca. „Pieczemy chleb!” – przygotowanie chleba do wypieku. Nauczycielka przygotowała produkty potrzebne do wypieku chleba. Dzieci po dokładnym umyciu rąk, dodawały stopniowo składniki, posypywały ziarnami. Kolejno ciasto zostało odłożone do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Gdy wyrosło zostało upieczone. 

          "W pracowni ceramicznej" – przedszkolaki wykonały naczynia ceramiczne. Nauczycielka wytłumaczyła dzieciom sposób wykonania pracy, a następnie rozdała potrzebne narzędzia. Wszystkie dzieci w skupieniu zabrały się do pracy i "wyczarowały"  z modeliny przepiękne naczynia, które w dniu następnym po wyschnięciu pięknie pomalowały. Dzięki tego rodzaju zajęciom, dzieci miały okazję poznać nowe techniki plastyczne, rozwinąć swoje zdolności manualne, a także doskonalić umiejętność skupienia uwagi.

          "Od mleka do sera" –  przedszkolaki zdobyły informacje na temat pochodzenia i zastosowania mleka, poznały proces powstawania sera oraz ciekawostki na temat właściwości odżywczych produktów mlecznych. Potrafią już rozpoznać i nazwać produkty, które otrzymuje się z mleka.

          "Wełniana owieczka" – dzieci obejrzały film o strzyżeniu owiec i powstawaniu wełny. Nauczycielka przedstawiła prezentację multimedialną na temat właściwości wełny. Powstała "wełniana pajęczyna" - dzieci miały możliwość za pomocą zmysłów - wzroku i dotyku zbadać jaka ona jest i co możemy z niej zrobić. 

          "Jak powstaje papier" - dzieci wiedzą, że aby wytworzyć papier potrzebne jest do tego drewno, które trzeba ściąć. A my musimy o tym pamiętać i nie niszczyć papieru, m.in. kartek, które służą nam do rysowania. Zużyty papier, makulaturę, należy gromadzić, gdyż może on być ponownie przetworzony na papier. W ten sposób chronimy drzewa.
          Masa papierowa – recykling papieru. Przedszkolaki wykonały własne kartki papieru. Na początku dzieci podarły papier na drobne kawałki i włożyłyły do miski. Nauczycielka zalała masę wodą, po pewnym czasie masę zmiksowała i wspólnie z dziećmi rozłożyliśmy na desce do wyschnięcia. Po wyschnięciu przedszkolaki namalowały na własnoręcznie stworzonych kartkach piękne obrazy. W każdym tygodniu przedszkolaki wykonywały piekne prace plastyczne. 

        • więcej
        • Dzień Kota / Cukier - zdrowy czy niezdrowy? /  Co łączy kurę i dinozaura?
        • Dzień Kota / Cukier - zdrowy czy niezdrowy? / Co łączy kurę i dinozaura?

        • 26.02.2023 21:14

        • W minionych tygodniach dzieci dowiedziały  się:

          - na temat właściwych nawyków żywieniowych i zdrowych produktów spożywczych,
          - jaki wpływ mają słodycze na ich organizm i co on powoduje,  
          - poszerzyły swoją wiedzę w tematyce ograniczenia cukru i słodyczy w diecie,
          - na czym polega zdrowy stylu życia, dowiedzą się:
          gdzie można książki kupić, a gdzie je wypożyczyć,
          jakie są ulubione książki i baśnie N. oraz dzieci z grupy,
          do czego służy zakładka do książki,
          jak porządkować książki na półce,
          co to jest biblioteka i co robi się w bibliotece,
          jakie zadania wykonuje bibliotekarz/ bibliotekarka,
          jak należy zachowywać się w bibliotece,
          jakie są etapy powstawania książki,
          jakimi zwierzętami były dinozaur,
          jakie dinozaury żyły na Ziemi,
          czym się żywiły dinozaury,
          co oznaczają pojęcia roślinożerny i mięsożerny,
          - dlaczego dinozaury wyginęły,
          czym się zajmuje paleontolog.

          Dzień Kota

          Ile cukru ma mój ulubiony napój

          Burza mózgów na temat słodyczy i ich szkodliwego wpływu na organizm. Przedszkolaki kształtowały zdrowe nawyki żywieniowe na przykładzie zawartości cukru w napojach. Nauczycielka prezentowała opakowania napojów oraz ilość kostek cukru w nich zawartych, a chętne dzieci układały odpowiednią ilość cukru przy danym produkcie. Celem tego zadania była obserwacja, które produkty zawierają najwięcej cukru. Poruszyliśmy również temat: czym jest piramida zdrowia? i omówiliśmy grupy żywieniowe na danych piętrach oraz jej znaczenie w całodziennym jadłospisie dziecka.
          Kiedy żyły dinozaury?
          Chociaż dinozaury wyginęły wiele milionów lat temu, to nadal fascynują młodsze dzieci, które bardzo chętnie zgłębiają swoją wiedzę na temat tych niezwykłych gadów. Tydzień o dinozaurach przebiegł w niezwykle atrakcyjny dla dzieci sposób.  Dzieci zostały prawdziwymi naukowcami, poszukującymi śladów dinozaurów. Wyświetlona była m.in. prezentacja multimedialna, z której dzieci dowiedziały się, kiedy żyły dinozaury, jak wyglądały, czym były pokryte, kiedy żyły, co jadły, do czego służyła im długa szyja, rogi, czy duże uzębienie. Czym się żywiły i dlaczego wyginęły, a chętne dzieci same opowiadały o tych wydarzeniach. Przedszkolaki poznały pracę paleontologów i zapoznały się z nazwami narzędzi, którymi się posługują m.in., pędzel, młotek, dłuto, przecinak, szpikulec. Wielką radość sprawiły dzieciom zabawy m.in.: „epoka lodowcowa dinozaurów”, wydobywanie ukrytych w piasku dinozaurów oraz „Park Jurajski”, gdzie spotkać można było dinozaury oraz ich skamieniałe jaja. Były to niezwykle ekscytujące doświadczenia, które przedszkolaki chciały powtarzać wielokrotnie. Dzieci wykonały prace plastyczne z zastosowaniem różnorodnych technik plastyczno- technicznych.
          Takie formy pracy z dziećmi znacznie podnoszą efektywność kształcenia, pozwalają zdobywać dzieciom wiedzę poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie, rozwijają ich zainteresowania, a przede wszystkim przynoszą im wiele radości i niezapomnianych wrażeń, którymi dzielą się z rodzicami w domu.
           
        • więcej