Jaka pogoda jest w marcu? / Gdzie ubiera się Pani Wiosna? / Z czego to jest zrobione?
- 18.03.2023 17:34
W minionych tygodniach przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę w tematach:
− jaka pogoda jest charakterystyczna dla marca,
− jak należy się ubrać, wybierając się na wczesnowiosenny spacer lub wycieczkę,
− jakie są przysłowia o marcowej pogodzie,
− jakie są cztery żywioły przyrody i jakie zagrożenia mogą powodować,
− jak założyć hodowlę roślin na parapecie,
− co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć,
− jakie są oznaki wiosny,
− jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie,
− jak zbudowany jest tulipan,
− jakich narzędzi używa się najczęściej do prac w ogrodzie,
− jakie ptaki wracają do nas wiosną,
− jak brzmią głosy najbardziej znanych ptaków,
− jakie są pierwsze wiosenne kwiaty,
− z czego są zrobione wybrane produkty, np.: dzbanek, chleb, ser biały, sweter oraz papier i jakie są ich etapy produkcji,
− co można stworzyć z gliny,
− jak wygląda proces powstawania chleba,
− jak z mleka zrobić ser biały,
− z czego robi się swetry,
− jak samodzielnie stworzyć papier,
− jakie czynności wykonują ludzie pracujący w wybranych zawodach, np.: garncarz, rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca, drwal.
Eksperymenty z jajkami - przeprowadziliśmy z przedszkolakami eksperymenty z jajkami, a w nich m.in.: czy świeże jajko może pływać?, gumowe jajo czyli rozpuszczamy skorupkę, świecące gumowe jajko, co łączy jajko i zęby? oraz sposób na oddzielenie żółtka od białka za pomocą plastikowej buteleczki.
Dzieciaki uwielbiają eksperymentować, to mali badacze. Poprzez własne doświadczenia i wielozmysłowe doznania uczą się szybko i trwale.
Bo kto powiedział, że jesteśmy za mali na lekcję fizyki i chemii?
Kącik warzywny - przedszkolaki założyły hodowlę warzyw. Wsypały ziemię do doniczek i samodzielnie posiały ogórki , pietruszkę. Zakładając hodowlę, dzieci poznały sposoby siania niektórych roślin oraz warunki potrzebne im do życia. Dzieci dowiedziały się, że nie mogą tych roślin wsadzić zbyt głęboko i zbyt gęsto, gdyż nie mogły by się swobodnie rozwijać. Wiedzą czego rośliny potrzebują do prawidłowego wzrostu oraz jak często je podlewać.
"Od ziarenka do bochenka" - przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat powstawania chleba, od ziarenka się zaczyna... oraz jak wyglądają kolejne jego etapy, kto przyczynia się do tego, że mamy chleb, jak nazywają się te zawody, gdzie kupujemy chleb?. Dzieci miały możliwość zapoznania się z ziarnami zbóż m.in.: pszenica, kukurydza. Po prezentacji i omówieniu nastąpiła część najciekawsza, czyli zabawa sensoryczna ziarnami zbóż oraz mąką. Zabaw nie było końca. „Pieczemy chleb!” – przygotowanie chleba do wypieku. Nauczycielka przygotowała produkty potrzebne do wypieku chleba. Dzieci po dokładnym umyciu rąk, dodawały stopniowo składniki, posypywały ziarnami. Kolejno ciasto zostało odłożone do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Gdy wyrosło zostało upieczone.
"W pracowni ceramicznej" – przedszkolaki wykonały naczynia ceramiczne. Nauczycielka wytłumaczyła dzieciom sposób wykonania pracy, a następnie rozdała potrzebne narzędzia. Wszystkie dzieci w skupieniu zabrały się do pracy i "wyczarowały" z modeliny przepiękne naczynia, które w dniu następnym po wyschnięciu pięknie pomalowały. Dzięki tego rodzaju zajęciom, dzieci miały okazję poznać nowe techniki plastyczne, rozwinąć swoje zdolności manualne, a także doskonalić umiejętność skupienia uwagi.
"Od mleka do sera" – przedszkolaki zdobyły informacje na temat pochodzenia i zastosowania mleka, poznały proces powstawania sera oraz ciekawostki na temat właściwości odżywczych produktów mlecznych. Potrafią już rozpoznać i nazwać produkty, które otrzymuje się z mleka.
"Wełniana owieczka" – dzieci obejrzały film o strzyżeniu owiec i powstawaniu wełny. Nauczycielka przedstawiła prezentację multimedialną na temat właściwości wełny. Powstała "wełniana pajęczyna" - dzieci miały możliwość za pomocą zmysłów - wzroku i dotyku zbadać jaka ona jest i co możemy z niej zrobić.
"Jak powstaje papier" - dzieci wiedzą, że aby wytworzyć papier potrzebne jest do tego drewno, które trzeba ściąć. A my musimy o tym pamiętać i nie niszczyć papieru, m.in. kartek, które służą nam do rysowania. Zużyty papier, makulaturę, należy gromadzić, gdyż może on być ponownie przetworzony na papier. W ten sposób chronimy drzewa.
Masa papierowa – recykling papieru. Przedszkolaki wykonały własne kartki papieru. Na początku dzieci podarły papier na drobne kawałki i włożyłyły do miski. Nauczycielka zalała masę wodą, po pewnym czasie masę zmiksowała i wspólnie z dziećmi rozłożyliśmy na desce do wyschnięcia. Po wyschnięciu przedszkolaki namalowały na własnoręcznie stworzonych kartkach piękne obrazy. W każdym tygodniu przedszkolaki wykonywały piekne prace plastyczne.- więcej
Dzień Kota / Cukier - zdrowy czy niezdrowy? / Co łączy kurę i dinozaura?
- 26.02.2023 21:14
W minionych tygodniach dzieci dowiedziały się:
- na temat właściwych nawyków żywieniowych i zdrowych produktów spożywczych,
- jaki wpływ mają słodycze na ich organizm i co on powoduje,
- poszerzyły swoją wiedzę w tematyce ograniczenia cukru i słodyczy w diecie,
- na czym polega zdrowy stylu życia, dowiedzą się:
− gdzie można książki kupić, a gdzie je wypożyczyć,
− jakie są ulubione książki i baśnie N. oraz dzieci z grupy,
− do czego służy zakładka do książki,
− jak porządkować książki na półce,
− co to jest biblioteka i co robi się w bibliotece,
− jakie zadania wykonuje bibliotekarz/ bibliotekarka,
− jak należy zachowywać się w bibliotece,
− jakie są etapy powstawania książki,
− jakimi zwierzętami były dinozaur,
− jakie dinozaury żyły na Ziemi,
− czym się żywiły dinozaury,
− co oznaczają pojęcia roślinożerny i mięsożerny,
- dlaczego dinozaury wyginęły,
− czym się zajmuje paleontolog.
Dzień Kota
Ile cukru ma mój ulubiony napój
Burza mózgów na temat słodyczy i ich szkodliwego wpływu na organizm. Przedszkolaki kształtowały zdrowe nawyki żywieniowe na przykładzie zawartości cukru w napojach. Nauczycielka prezentowała opakowania napojów oraz ilość kostek cukru w nich zawartych, a chętne dzieci układały odpowiednią ilość cukru przy danym produkcie. Celem tego zadania była obserwacja, które produkty zawierają najwięcej cukru. Poruszyliśmy również temat: czym jest piramida zdrowia? i omówiliśmy grupy żywieniowe na danych piętrach oraz jej znaczenie w całodziennym jadłospisie dziecka.
Kiedy żyły dinozaury?
Chociaż dinozaury wyginęły wiele milionów lat temu, to nadal fascynują młodsze dzieci, które bardzo chętnie zgłębiają swoją wiedzę na temat tych niezwykłych gadów. Tydzień o dinozaurach przebiegł w niezwykle atrakcyjny dla dzieci sposób. Dzieci zostały prawdziwymi naukowcami, poszukującymi śladów dinozaurów. Wyświetlona była m.in. prezentacja multimedialna, z której dzieci dowiedziały się, kiedy żyły dinozaury, jak wyglądały, czym były pokryte, kiedy żyły, co jadły, do czego służyła im długa szyja, rogi, czy duże uzębienie. Czym się żywiły i dlaczego wyginęły, a chętne dzieci same opowiadały o tych wydarzeniach. Przedszkolaki poznały pracę paleontologów i zapoznały się z nazwami narzędzi, którymi się posługują m.in., pędzel, młotek, dłuto, przecinak, szpikulec. Wielką radość sprawiły dzieciom zabawy m.in.: „epoka lodowcowa dinozaurów”, wydobywanie ukrytych w piasku dinozaurów oraz „Park Jurajski”, gdzie spotkać można było dinozaury oraz ich skamieniałe jaja. Były to niezwykle ekscytujące doświadczenia, które przedszkolaki chciały powtarzać wielokrotnie. Dzieci wykonały prace plastyczne z zastosowaniem różnorodnych technik plastyczno- technicznych.
Takie formy pracy z dziećmi znacznie podnoszą efektywność kształcenia, pozwalają zdobywać dzieciom wiedzę poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie, rozwijają ich zainteresowania, a przede wszystkim przynoszą im wiele radości i niezapomnianych wrażeń, którymi dzielą się z rodzicami w domu.
- więcej
Skąd wiem, że mija czas?/ Kto dokarmia zimą zwierzęta?
- 15.01.2023 20:00
- W mijających tygodniach rozmawialiśmy z przedszkolakami o tym:
- jak się nazywają pory dnia,
- czym można mierzyć czas,
- jakie nazwy mają dni tygodnia,
- jakie nazwy mają miesiące,
- jakie mamy pory roku i czym się one charakteryzują,
- jak wygląda kalendarz,
- jakie są rodzaje zegarów, jaki mają wygląd i sposób działania, jak wykonać prosty zegar słoneczny,
- jakie trudności mają zimą zwierzęta i jak dbać o nie zimą,
- kiedy należy dokarmiać zwierzęta,
- kto dokarmia zwierzęta,
- dlaczego należy dokarmiać zwierzęta zimą,
- co lubią jeść zwierzęta,
- kim jest leśniczy i na czym polega jego praca,
- jak wyglądają tropy zwierząt,
- jak zbudować karmnik,
- jaki rodzaj pożywienia powinien znaleźć się w karmniku.
Przedszkolaki w ubiegłych tygodniach przypomniały sobie nazwy pór roku, miesięcy, dni tygodnia. Poszerzyły swoja wiedze w tematyce mijającego czasu i tego czym można go mierzyć obecnie, a czym mierzono go w dawnych czasach. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego należy dokarmiać zwierzęta zimą i kiedy możemy zacząć je dokarmiać. Kto zajmuje się dokarmianiem zwierząt leśnych i dlaczego to robi. Co zwierzęta lubią jeść i czy możemy je dokarmiać każdym pożywieniem. Na koniec tygodnia Pani zaprezentowała różnego rodzaju karmniki, które każdy może wykonać w domu z rodzicami, Wspólnie zrobiliśmy karmę dla ptaków, chętne dzieci formowały kuleczki, z których utworzyliśmy piękne „ptasie babeczki”, które każdy przedszkolak mógł zabrać do domu, by obserwować ptaki w swoich karmnikach.
- więcej
Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Photon.
- 19.12.2022 21:07
- Robot Photon to pierwszy na świecie interaktywny robot edukacyjny, który rozwija się razem z dzieckiem - jego umiejętności są ściśle powiązane z tym czego nauczyło się dziecko. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez doświadczenia i eksperymenty. To właśnie dzięki temu mogą szybko rozwinąć umiejętność logicznego myślenia, która jest kluczem do sukcesu w ich dorosłym życiu. Dlatego Photon uczy poprzez zabawę, przekazując całą wiedzę na temat technologii i możliwości robota w podświadomy sposób, poprzez zwariowane zwroty akcji historii fabularnej, w której dziecko wspólnie z robotem bierze czynny udział.
- więcej
Poznajcie św. Mikołaja/ Jakie sporty uprawiam zimą?/ Który żywioł jest najważniejszy?/ „Barbórka – Święto Górników”/ ”Akcja „I Ty zostań Świętym Mikołajem”.
- 19.12.2022 20:57
- W ostatnich tygodniach dzieci dowiedziały się:
- kim był św. Mikołaj,
- jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach,
- czym jest wolontariat,
- jak ubrany jest św. Mikołaj,
- co Mikołajowi sprawia największą przyjemność,
- jak wygląda zaprzęg Mikołaja,
- dlaczego Rudolf spełnia w zaprzęgu wyjątkową rolę,
- jak możemy pomagać innym i dlaczego jest to takie ważne,
- jak wygląda i czym zajmuje się górnik, dzieci dowiedzą się:
- jakie są oznaki zimy,
- jak nazywają się dni tygodnia,
- jakie sporty można uprawiać w zimie,
- jakie własności ma śnieg, badanie właściwości śniegu,
- sztuczny śnieg – wykonanie masy sensorycznej,
- jak wygląda zimowy krajobraz,
- który żywioł jest najważniejszy,
- ogień jako żywioł i jego rola w życiu człowieka,
- woda jako żywioł i jej rola w życiu człowieka,
- ziemia jako żywioł i jej rola w życiu człowieka,
- powietrze jako żywioł i jego rola w życiu człowieka.
„Barbórka – Święto Górników”.
Przedstawienie pracy górnika. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat Barbórki, czyli tradycyjnego święto górników, które jest obchodzone 4 grudnia. W tym dniu dziękujemy górnikom za ich pracę. Dzieci poznały również różne zastosowania węgla – prezentacja.
”Akcja „I Ty zostań Świętym Mikołajem”.
„I Ty zostań Świętym Mikołajem” – akcja charytatywna w której nasza szkoła bierze udział. W naszej akcji pomagamy dzieciom z Domów dziecka w Olkuszu. Udział przedszkolaków w tej akcji ma na celu rozwijanie postawy prospołecznej i uświadamianie dzieciom, że niektóre osoby nie poradzą sobie same bez pomocy innych. Przedszkolaki już wiedzą, że pomaganie drugiemu człowiekowi powinno być bezinteresowne.
- więcej
Co powinien wiedzieć każdy Polak? /Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? /Jaki jest mój kraj? /Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/ Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
- 27.11.2022 18:25
- Minione tygodnie upłynęły nam w tematach: Co powinien wiedzieć każdy Polak? Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka? Jaki jest mój kraj? Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?/ Dzień Kredki/ Dzień Pluszowego Misia/ Andrzejki.
Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę w tematach:
- jakie są polskie symbole narodowe,
- o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie,
- co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości,
- co to jest legenda i jaką treść mają wybrane legendy,
- z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,
- gdzie są wypiekane pierniki i obwarzanki oraz co to jest kwaśnica i jak się ją przyrządza,
- jakie stroje i melodie są charakterystyczne dla danego regionu Polski.
- jaki jest kosmos,
- jak wygląda Układ Słoneczny,
- jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,
- jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica,
- jak wygląda Księżyc,
- jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,
- jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta,
- czym się różni meteoroid od meteorytu,
- czym naprawdę jest spadająca gwiazda,
- czym się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta.
10 listopada wspólnie z całą społecznością szkolną zaśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego oraz uczestniczyliśmy w jakże pięknie przygotowanej akademii z okazji Święta Niepodległości Polski. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat barw flagi i godła, wiedzą co oznaczają poszczególne kolory. Poznały sąsiadów Polski, zapoznały się z ich flagami.
W świecie polskich legend, czyli zapoznanie z legendami: „Smok Wawelski”, „Żółta ciżemka” oraz „Złota kaczka”. Przedszkolaki wiedzą, z którego miasta pochodzi dana legenda, potrafią je samodzielnie opowiedzieć. Wiedzą również, że legenda to najczęściej wymyślona opowieść, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie.
Potrawy regionalne, to temat, który przedszkolakom przyniósł mnóstwo radości, gdyż mogły skosztować m.in. pierniczki, oscypki oraz powidła. Każdy przedszkolak wie, z jakiego rejonu kraju pochodzą, jakie składniki są potrzebne do ich wyrobu.
Przedszkolaki zapoznały się ze strojami i muzyką z różnych zakątków Polski, obejrzały piękne występy zespołów tanecznych m.in.: krakowski, kurpiowski, polonez, mazurek. Chętnie tańczyły do tych skocznych piosenek. Wybraliśmy się wspólnie w podróż po Polsce i dzieci zapoznały się z największymi zabytkami takich miast jak Kraków, Warszawa czy Poznań.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o Kosmosie. Dzieci zapoznały się z gwiazdozbiorami: Smoka, Żyrafy, Kasjopei oraz Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy, a chętne dzieci miały za zadanie ułożyć wybrany gwiazdozbiór z klocków. Układ słoneczny to temat bardzo interesujący nasze przedszkolaki, świetnie zapamiętały poszczególne planety leżące od słońca, wiedzą też że słońce to największa gwiazda. Stworzyliśmy własną planszę z układem słonecznym, a każdy przedszkolak miał możliwość umieścić na niej dany element. Dzieci wiedzą, co można spotkać w kosmosie, i że nie są to tylko planety, ale również kosmonautów, rakiety, sondy kosmiczne oraz meteory. Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: astronauta, kosmonauta i tajkonauta i wiedzą, że nic ich nie różni, tylko kraj z którego pochodzą. Stworzyliśmy wspólnie zabawkę sensoryczną, czyli butelkę galaktyczną. która wywarła ogromne wrażenie na przedszkolakach i każdy chciał choć chwilę się nią pobawić i zobaczyć jak wytwarzają się w niej pęcherzyki powietrza. Przedszkolaki dowiedziały się co łączy meteoroid, meteor i meteoryt. Rozmawialiśmy również na temat ufoludków. Dzieci opowiadały jak je sobie wyobrażają i czy istnieją naprawdę.
Dzień Kredki. W tym dniu przedszkolaki wysłuchały opowiadania o „Białej krainie i królu Koloruchu”. Opowiadanie bardzo spodobało się przedszkolakom, gdyż ze smutnej opowieści o białym i nudnym świecie, zmienił się w piękny i kolorowy i taki musimy dzieciom ukazywać. Wspólna zabawa, w której każdy wylosował ulubioną kredkę, a później odpowiadał na pytania zadane przez Nauczycielkę dotyczącą danego kolory, była świetną zabawą nie mającą końca.
Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki zapoznały się z historią Pluszowego Misia. Dowiedziały z czego pluszowy miś jest zrobiony i jak powstaje. W tym dniu przedszkolaki przyniosły swoje ulubione misie i każdy z nich zaprezentował swojego ulubieńca, podał jego imię, opisywał kolor oraz co lubi robić. Rozmawialiśmy na temat znanych misiów z bajek i nie tylko. Dzieci wspólnie ze swoimi misiami bawiły się w kole do muzyki „Stary niedźwiedź mocno śpi”. Przedszkolaki w tym dniu wykonały prace plastyczne pt.„Miś”.
Dnia 25 listopada obchodziliśmy Andrzejki, które są wspaniałą okazją do dobrej zabawy, a jednocześnie źródłem szacunku dla tradycji i obrzędów ludowych. Wróżby pobudzają wyobraźnię dziecięcą, uczą kreatywności, pozwalają oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji. Przedszkolaki wraz z "0" uczestniczyły w wielu zabawach, w których z przymrużeniem oka poznawały swoją przyszłość, wybrany zawód, wymarzoną podróż. Nie zabrakło tradycyjnego lania wosku oraz tańców i zabaw przy skocznej muzyce. Czy wróżby się spełnią? Przyszłość pokaże. Pewne jest to, że Andrzejki przyniosły dzieciom wiele radości i były wspaniałą okazją do wspólnej zabawy.
- więcej