• Jaka pogoda jest w marcu? / Gdzie ubiera się Pani Wiosna? / Z czego to jest zrobione?
      • Jaka pogoda jest w marcu? / Gdzie ubiera się Pani Wiosna? / Z czego to jest zrobione?

      • 18.03.2023 17:34
      • W minionych tygodniach przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę w tematach:
        − jaka pogoda jest charakterystyczna dla marca,
        − jak należy się ubrać, wybierając się na wczesnowiosenny spacer lub wycieczkę,
        − jakie są przysłowia o marcowej pogodzie,
        − jakie są cztery żywioły przyrody i jakie zagrożenia mogą powodować,
        − jak założyć hodowlę roślin na parapecie,
        − co potrzebne jest roślinom, aby mogły rosnąć,
        − jakie są oznaki wiosny,
        − jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie,
        − jak zbudowany jest tulipan,
        − jakich narzędzi używa się najczęściej do prac w ogrodzie,
        − jakie ptaki wracają do nas wiosną,
        − jak brzmią głosy najbardziej znanych ptaków,
        − jakie są pierwsze wiosenne kwiaty,
        − z czego są zrobione wybrane produkty, np.: dzbanek, chleb, ser biały, sweter oraz papier i jakie są ich etapy produkcji,
        − co można stworzyć z gliny,
        − jak wygląda proces powstawania chleba,
        − jak z mleka zrobić ser biały,
        − z czego robi się swetry,
        − jak samodzielnie stworzyć papier,
        − jakie czynności wykonują ludzie pracujący w wybranych zawodach, np.: garncarz, rolnik, młynarz, piekarz, sprzedawca, drwal.


        Eksperymenty z jajkami - przeprowadziliśmy z przedszkolakami eksperymenty z jajkami, a w nich m.in.: czy świeże jajko może pływać?, gumowe jajo czyli rozpuszczamy skorupkę, świecące gumowe jajko, co łączy jajko i zęby? oraz sposób na oddzielenie żółtka od białka za pomocą plastikowej buteleczki.
        Dzieciaki uwielbiają eksperymentować, to mali badacze. Poprzez własne doświadczenia i wielozmysłowe doznania uczą się szybko i trwale.
        Bo kto powiedział, że jesteśmy za mali na lekcję fizyki i chemii?

        Kącik warzywny - przedszkolaki założyły hodowlę warzyw. Wsypały ziemię do doniczek i samodzielnie posiały ogórki , pietruszkę. Zakładając hodowlę, dzieci poznały sposoby siania niektórych roślin oraz warunki potrzebne im do życia. Dzieci dowiedziały się, że nie mogą tych roślin wsadzić zbyt głęboko i zbyt gęsto, gdyż nie mogły by się swobodnie rozwijać. Wiedzą czego rośliny potrzebują do prawidłowego wzrostu oraz jak często je podlewać.
         

        "Od ziarenka do bochenka" -  przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat powstawania chleba, od ziarenka się zaczyna... oraz jak wyglądają kolejne jego etapy, kto przyczynia się do tego, że mamy chleb, jak nazywają się te zawody, gdzie kupujemy chleb?. Dzieci miały możliwość zapoznania się z ziarnami zbóż m.in.: pszenica, kukurydza. Po prezentacji i omówieniu nastąpiła część najciekawsza, czyli zabawa sensoryczna ziarnami zbóż oraz mąką. Zabaw nie było końca. „Pieczemy chleb!” – przygotowanie chleba do wypieku. Nauczycielka przygotowała produkty potrzebne do wypieku chleba. Dzieci po dokładnym umyciu rąk, dodawały stopniowo składniki, posypywały ziarnami. Kolejno ciasto zostało odłożone do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Gdy wyrosło zostało upieczone. 

        "W pracowni ceramicznej" – przedszkolaki wykonały naczynia ceramiczne. Nauczycielka wytłumaczyła dzieciom sposób wykonania pracy, a następnie rozdała potrzebne narzędzia. Wszystkie dzieci w skupieniu zabrały się do pracy i "wyczarowały"  z modeliny przepiękne naczynia, które w dniu następnym po wyschnięciu pięknie pomalowały. Dzięki tego rodzaju zajęciom, dzieci miały okazję poznać nowe techniki plastyczne, rozwinąć swoje zdolności manualne, a także doskonalić umiejętność skupienia uwagi.

        "Od mleka do sera" –  przedszkolaki zdobyły informacje na temat pochodzenia i zastosowania mleka, poznały proces powstawania sera oraz ciekawostki na temat właściwości odżywczych produktów mlecznych. Potrafią już rozpoznać i nazwać produkty, które otrzymuje się z mleka.

        "Wełniana owieczka" – dzieci obejrzały film o strzyżeniu owiec i powstawaniu wełny. Nauczycielka przedstawiła prezentację multimedialną na temat właściwości wełny. Powstała "wełniana pajęczyna" - dzieci miały możliwość za pomocą zmysłów - wzroku i dotyku zbadać jaka ona jest i co możemy z niej zrobić. 

        "Jak powstaje papier" - dzieci wiedzą, że aby wytworzyć papier potrzebne jest do tego drewno, które trzeba ściąć. A my musimy o tym pamiętać i nie niszczyć papieru, m.in. kartek, które służą nam do rysowania. Zużyty papier, makulaturę, należy gromadzić, gdyż może on być ponownie przetworzony na papier. W ten sposób chronimy drzewa.
        Masa papierowa – recykling papieru. Przedszkolaki wykonały własne kartki papieru. Na początku dzieci podarły papier na drobne kawałki i włożyłyły do miski. Nauczycielka zalała masę wodą, po pewnym czasie masę zmiksowała i wspólnie z dziećmi rozłożyliśmy na desce do wyschnięcia. Po wyschnięciu przedszkolaki namalowały na własnoręcznie stworzonych kartkach piękne obrazy. W każdym tygodniu przedszkolaki wykonywały piekne prace plastyczne. 

      • Wróć do listy artykułów